Filmihullu 1/2022

11.03.2022

Harald Olausen

Agnes Varda on taiteilijana, ihmisenä ja elokuvantekijänä aina yhden lehden arvoinen - vähintään. Tämään ilmestyneessä Filmihullu 1/2022 numerossa Vardaa valaisevia artikkelita ovat mm. Lauri Timosella Agnesin ihmemaassa, Velipekka Makkosella Rantojen nainen eli peilien valtakunta, Joonas Nykäsellä Vagabond - vapauden valtakunta ja minulla Mustat pantterit Agnes Vardan silmin nähtynä. Tutkin artikkelissani yhteiskuntapoliittisia vaikutelmia ja vaikutuksia Agnes Wardan tavassa nähdä oman aikansa radikaalit, väheksytyt ja altavastaajat Toni Morrisonin Toiseuden synty-kirjassaan esittämän teesin - Amerikka ei ole demokratian vaan demokratian kaapuun verhotun syrjinnän ja toiseuden kotimaa - hengessä. Morrison halusi kirjoillaan tylsistyttää valkoisten rotumiekat ja näyttää, kuinka merkityksetön käsite koko rotu oikeasti on. Varda tekee saman Musta pantterit-dokumentissaan elokuvan keinoin. Tulos järisyttää universumia ja innostaa verbaalibarrikadeille kapinoimaan alttiita vallankumousieluja. Ihminen on vapaa syntyessään, miksi hänen pitäisi hyväksyä muiden hänen ympärilleen asettamat kahleet? Mitä sitten kun ensin yksilö, ja sitten alistettu ryhmä, alkavat kapinoida orjuuttajiaan vastaan? Juuri siitä kirjoittaa Morrison. Sitä kuvaa myös Varda dokumentissaan. Vardan dokumentti on tärkeä esinäytös ja manifesti kouhuvalta kyyskytluvulta matkalla kohti ihmisarvon tunnistamista ja riistovapaata maailmaa. Vardan silmien läpi nähtynä Mustat pantterit puolustavat omaa oikeuttaan elää ja olla rauhassa, vastassaan vanha käsitys jumalan luomasta luonnollisesta järjestyksestä...

-lue lisää uusimmasta Filmihullusta!