Mariupol – nykyajan Guernica
Teksti Harald Olausen
Sodankäynnin mielettömyyttä ja siviiliväestön suunnatonta kärsimystä kuvaamaan luotu Picasson Guernica-taulu jaksaa hämmästyttää yhä edelleenkin järkyttävän sisältönsä takia. Taulussa vallitsee sekasortoinen kauhuntunnelma. ihmisiä ja inhimillisyyttä ei enää ole sen jälkeen, kun taivas on kylvänyt kuolemaa tavallisten ihmisten niskaan kesken yhden tavallisen päivän. Tunnelma on sama, minkälainen se on ollut Pompeijissa - jähmettynyt. Pompeiji on säilytetty sellaiseksi kuin se on ollut sillä hetkellä, kun laava yhtäkkiä ennalta varoittamatta valui ja satoi Vesuviuksesta pieneen roomalaiseen kaupunkiin. Näky on samalla sekä lohduton että sydäntä riipaiseva. Laavan alle jääneet ihmiset on jätetty kaupungissa niille sijoilleen, kun he ovat laavasateen sattuessa olleet; pieni koira makaa kadulla pikkulapsen päällä tätä suojellakseen. Kun Mariupolia katsoo kansainvälisten televisioyhtiöiden ilmasta kuvatuista videoista, näky järkyttää yhtä kovasti kuin Pompeijissa tai Guernicassa. Se mitä kaupungista on jäänyt jäljelle, ja se on hyvin vähän, on autio ja hiljainen. Katsojan kauhua lisää tieto, että noissa harmaissa raunioissa sinnittelee vielä piilossa ilman vettä, ruokaa ja toivoa jo kuudetta viikkoa väsyneitä ja pelokkaita ihmisiä lähes 100.000. Miten he kestävät?