Millaisia seurauksia valitut tavat toteuttaa ajatuksia tuottavat?
Teksti Harald Olausen
Henkilökohtainen
on poliittista ja poliittinen henkilökohtaista. Näin opimme radikaalin 1960-luvun
perintönä yhdistämään yhteiskuntakriittisyyden henkilökohtaiseen
vastuullisuuteen ikuisessa kumpi oli ensin, kana vai muna-pähkäilyssämme
leipäpappien tekohurskaan ajan murtuessa kusipäisyyden tieltä kohti toista äärimmäistä kusipäisyyttä. Klassinen
esimerkki siitä, millaisia
seurauksia valitut tavat toteuttaa ajatuksia tuottavat on tänään oman sukupolvensa mainostettu
ärhäkkä ja haastava ääni, Maryan Abdulkarim hyvästellessään blogissaan
Halinma - ajatuksia ja näkökulmia yhteiskuntaan, kulttuuriin ja elämään, vuodesta
2017 jatkuneen pitkän pestinsä Ylen aamun vakituisena jälkiviisaiden vieraana:
"Se, mitä pidettiin hyväksyttävänä poliittisena puheena, muuttui. Tämä tuntui omassa arjessani ja läheisteni arjessa - rasistiset näkemykset tulivat yhä enemmän pintaan - sekä sanoina että tekoina. Muutos ei ollut hetkellinen, vaan luonteeltaan pysyvää: veden pinta oli noussut ja sallitun puheen raja siirtynyt. Timo Soini oli tämän poliittisen puolueen päähahmo, agitaattori ja kasvot. Hän loi tilaa ja toi siihen ihmisiä, jotka normalisoivat rasismin ja sivutuotteena naisvihan." Hyökkäys on paras puolustus. Mutta nyt hän menee jo liian pitkälle, sillä Abdulkarim yrittää oikeuttaa tällä vihansa valkoiseen heteromieheen - asia, jonka puolesta hän on tulisesti raivonnut jo vuosia.
Mutta yhden asian minkä hän unohti, on Soinin ummehtuneesta uskonnollisuudesta
löyhkäävä homovastaisuus. Miksi? Homous ei sinällään kiinnosta häntä. Miksihän? Pitäisikö kaikkien toimia oma henkilökohtainen vastuu kärkenä, kun kyseessä
ovat vastenmieliset ihmiset ja ihmisvastaiset ajatukset? Mutta miksi meidän pitäisi kuunnella Abdulkarimia? Vaahtoaminen ja syyttely kyllästyttää, eikä häntä jaksa katsoa muutamaa minuuttia pidempään, sillä yksi iljettävä asia, mitä hän ei valitettavasti unohtanut, on viha ja vihasanoman levittäminen niitä kohtaan, joista hän ei pidä, ihan kuin hän olisi persujen musta varjo vedotessaan valkoisen miehen vihalla monikulttuuriseen feministiyleisöön. Ja tällaista tukee parlamentaarisesti valvottu Yle - ei ihme, jos tavallinen kansa äänestää vastavoimana persut taas valtaan.
Vihakin on tunne ja tunteisiin vetoavuudesta
on tullut valtamedioiden uusi mantra. Ei Soini ole varsinaisesti paha, vaikka
on ällöttävä ja ilkeä ja tärkeä sanavapauden kannalta, sillä kukaan ei ole puhdas pulmunen tässä propagandateatterissa - sekä Soinin että Abdulkarimin taustalla vaikuttavat ihmisten
hyvin käytökseen, omaksuttuihin tapoihin ja kulttuurin piilottama tekopyhyys ja
valheellisuus; mietimme koko ajan, onko mahdollista, mielekästä ja
toivottavaa edistää hyvinä pidettyjä asioita keinoilla, jotka tiedetään
pahoiksi. Mutta todella pahoja ja
hyviä on loppujen lopuksi varsin vähän. Hume, joka ymmärsi empatian päälle,
sanoi, että emme pidä siitä, että vastavuoroisuus ei ole tasapainossa, että oma
panoksemme siinä on suurempi kuin saamamme hyöty.
Hänen mielestään emme itse
asiassa olleet niin tarkkoja omasta toiminnastamme muiden suhteen kuin muiden
toiminnasta suhteessa meihin. Samaan hengenvetoon voi kysyä, miten on mahdollista, että joku saa edustaa seitsemän vuotta yhdessä
ohjelmassa kokonaista aikakautta? Vastauksessa piillee Ylen yksi suurimmista
ongelmista, mistä ei tunnu tulevan loppua. Yle käyttää kyllästymiseen asti
samoja ns. mielipidevaikuttajia - ei asiantuntijoita, jotka ovat ohjelmia
tekevien toimittajien ystäviä ja fanittamia
julkkisvieraita ohjelmissaan - kuluttamassa kasvot loppuun ja kyllästyttämässä tyhjänpäiväisillä ja asiantuntemattomilla jorinoillaan sekä katsojansa että kuulijansa. Ikävintä on
kuitenkin se, että suosimalla vain yhtä tai muutamaa, syyllistytään
vastuuttomaan journalismiin pienentämällä sanavapautta ja kaventamalla ymmärryksemme
kurkistusluukkua yhden totuuden sallivaksi yleiseksi puputukseksi.
Surullinen
tapaus oli toissavuotinen Ylen radio Ykkösen Shakespeare-ilta, jossa teatterikoulua
käymätön ohjaaja Juha Hurme esiintyi kanavan vakiovieraana kulttuuria
koskevissa kysymyksissä asiantuntijana tuntematta ANTIGONEA, "Nyt lyö ihan
tyhjää" hän sanoi, kun eräs kuulijoista kysyi Antigonesta. Tunsin samalla sekä
syvää myötähäpeää että olin vihainen ns. oikeiden asiantuntijoiden puolesta (kuten
aiheeseen laajasti perehtynyt filosofian tohtori ja teatteriohjaaja Esa
Kirkkopelto) maassa, jossa on osaamista teatterinalalla, vaikka muille jakaa
kaikissa muissa kysymyksissä, mistä sentään Helsingin yliopiston kuihtuvan
teatteritieteen professori Hanna Korsberg on toimittanut kirjan Ibsen Suomessa
(LIKE 2006).
Maryan
Abdulkarim ei ole sen parempi kuin häneen vihansa hänen sukupuolensa ja ihonvärinsä takia kohdistavat persut, eikä mikään esimerkillinen toimittaja, mitä tulee toisten
huomioonottamiseen, tasapuolisuuteen tai ylipäätään länsimaiseen journalismiin,
vaan edustaa omaa aggressiivisfanaattista sanavapautta omiin henkilökohtaisiin
ja poliittisiin tarkoituksiinsa härskisti käyttävää antiliberaalia demagogia. Katsoin
erään ohjelman, missä hän ei antanut armoa, ei tuntenut sääliä eikä olisi
antanut puheenvuoroa ohjelman toiselle vieraalle professori Esko Valtaojalle,
jolle tukkapölly oli ihan oikein. Abdulkarin moukarointi Valtaojaa kohtaan
vaikutti lajissaan täysteilaukselta sekä tarkoin harkitulta ja vanhakantaisen
"hemanusmaiselta".
Edesmennyt Tampereen yliopiston tiedotusopin professori, Pertti Hemanus tuli tunnetuksi siitä, ettei pitänyt angloamerikkalaisesta sanavapaudesta, joka oli mediayhtiöiden omistajien sananvapautta, vaan opetti oppilailleen päinvastoin journalistisen vapauden liittyvän toimitusten sisällä käytävään yhteiskunnalliseen ja ideologiseen kamppailuun omien tavoitteiden puolesta yhteiskunnallisia syrjintä- ja sortokoneistoja vastaan. Hemanus hylkäsi liberalistien käsityksen vapaudesta, sillä hänen mielestään vapaus oli vain "positiivista vapautta". Juuri tätä samaa vaikuttaa olevan Ylen ja toimittaja Maryan Abdulkarim edustamana "haastava" journalismi. Hemanus tähdensi oppilailleen positiivisen vapauden olevan vapautta journalistiseen työhön tiettyjen päämäärien hyväksi tietyin keinoin.
Toimittaja Maryan
Abdulkarim on tietenkin tahallisen ärsyttävä ja haastava, jokaisen vihaisen
nuoren tavoin - niin ovat aina olleet, ja tulevat olemaan - kaikki uudet
sukupolvet. Kun esiintyy aggressiivisesti ja syyttää muita kaikista ongelmista,
saa runsaasti omaa uraa nostattavaa näkyvyyttä medioissa. Yle edustaa tasapuolisuutta väärällä tavalla
valitsemalla tieten tahtoen hänen tyyppisiään - ja tässä tämä valhe nyt on ja samalla käytännön esimerkki siitä, miten hyvä aie muuttuu pahaksi seuraamuksiltaan - marginaalissa olevia, ja heitä ns. "esittäviä"
ihmisiä edustamaan muutosta ja puhdistusta. Siksi hänet on otettukin "standardivakioräksyttäjäksi"
Ylelle, jonka ajankohtaisohjelmat olisivat muuten liian kesyjä. Ylessä siitä huolimatta, että asia on
aina joltakin katsantokannalta hyvä ja tärkeä, toimittajien pitäisi aina pyrkiä
puolueettomuuteen, tasapuolisuuteen ja asioita esittäessään, tiettyyn
rauhallisesta tyyneydestä kertovaan tolkkuun ja malttiin. Vapaat keskustelut ja empaattiset
ohjelmat kehittävät meitä aidosti paremmiksi ihmisiksi. Siksi ei ole
samantekevää mitä joudumme valtamedioista seuraamaan.
Mutta itse käsitteenä sananvapaus on aika kinkkinen juttu; sitä nimittäin joko on tai ei ole, mutta sitä millä tavalla sitä joko on tai ei ole, onkin vaikeampi tutkia. Mutta se, että pääsee haukkumaan toisia vakiokiinnityksellä aina yhtä ikävästi, on sanavapauden vääristämistä ja vain yhden puolen suosimista totuuden kustannuksella. Filosofi Dewey pohti tätä kysyessään, mikä oli päämääriä koskevien arvostelmien ja niiden saavuttamisen keinoja koskevan tiedon luonne. Deweylle päämäärä käsitti sekä näköpiirissä olevaa päämäärä että jonkun asian seurauksia. Todellinen kysymys ei ollut vaikutin, vaan se millaisia seurauksia valitut tavat toteuttaa ajatuksia tuottivat. Juuri tämä on profiloitumista itse asian kustannuksella yrittävien Ylen ja Maryan Abdulkarimin suurin ongelma. He pelaavat omilla säännöillään, joita voivat muuttaa tarpeen tullen ja osoittaa muka katumusta, mutta lyövät hetken kuluttua entistä lujemmin. Eli kysymys pitäisi kuulua, minkä uuden Abdulkarimin juontaman ohjelman mainoksena tämä show kokoon kyhättiin?