Norwegian dreams
![Norwegian dreams on yhteiskunnallinen homoelokuva, mutta mikä tärkeintä mielenkiintomme pitämiseksi, se puhuu eri kieltä kuin mitä me puhumme, melkein samaa kuin mitä salaa syvällä tunnemme ja ymmärrämme.](https://ccae5db33d.clvaw-cdnwnd.com/95c73d568b6a2d0aa2214d1990108232/200001959-9a8ef9a8f3/FOP20220185_4_zMKhRUmA42.jpg?ph=ccae5db33d)
Teksti Harald Olausen
Jännityksellä odotin perjantaista 17.3.2023 Norwegian Dream (ohjaus Leiv Igor Devold) -elokuvan kaupallista ensi-iltaa ja elokuvan saamaa palautetta (tänään sain elokuvan tuottajalta linkin elokuvaan ja katsoin sen). Elokuva kertoo puolalaisen maahanmuuttajapojan ja piilohomon, Robertin tarinan. Hän työskentelee Norjassa kalatehtaalla ja kamppailee tunteidensa kanssa. Kun sitten lakko puhkeaa tehtaalla, Robertin elämä menee sekaisin. Elokuvan voi katsoa niin monella tavalla, yhteiskunnallisena kannanottona, Norjan ensimmäisenä homofilminä, sosiaaliseen rasismiin kantaaottavana romeo- ja romeo-rakkaustarinana, mutta elokuvana se ei ole sittenkään elokuvana kummoinen, vaikka onkin kiinnostava ja lajissaan tärkeä.
Norwegian dreamsissa tunnelmana on hieman kuin tsehovilainen haikea huolestuneisuus ja levottomuus, jonka läpi kuultaa vanhan ja uuden ajan välinen murros. Tsehovilla se oli sukupolvien välinen ristiriita, kun taas tässä elokuvassa se on heteroiden ja homojen välinen päättymätön sekä peruuttamaton vastakohtaisuus. Elokuvassa on hyviä oivalluksia, joista kannattaa muutama tärkeä ja silmää hivelevä mainita. Homous ja sivullisuus, ulkopuolisuus näytetään elokuvassa jo heti ensi kuvissa. Homous erilaisuutena jonkin piilotetun kanssa ilmenee vilkuiluna ympäristöään kohtaan; kiinnostava kohde havaitaan heti, muu jää tarkoituksellisesti kuin aavistukseksi kummittelemaan sumuksi taustalle, ja myöhemmin haaveisiin sekä uniin, kiinnostava tarkentuu silmään jäädäkseen sinne varastoon.
Se kiinnostava on toinen yksinäinen poika, hänen piilotettu hymynsä ja seurankaipuunsa. Homon salaliittolainen ulkopuolisuus ilmenee hänen tavassaan katsoa asioita sivusta ikään kuin hän ei katsoisi niitä, vaikka hän katsookin hyvin tarkkaan, sitä mistä on kiinnostunut ja mitä etsii vain muilta sen ovelasti piilottaen, ihan kuin ei välittäisi, vaikka käy kuumana etsiessään mitä kaipaa. Juuri tämä on Norwegian dreamsin hienous. Vaikka muut eivät sitä huomaa, tämä katse ja olemus jättää ikuisen jäljen itsestään näkymättömänäkin aikaan jääden myös oman itsensä ja aikansa vangiksi kuin muistuttaen kellon tikittävän eikä mahdollisuuden koskaan palaavan takaisin. Hän on siis katseessa yhtä oman salaisen halunsa kanssa, joka ei taas ole mitään muuta kuin olla yhtä haluamansa kohteen kanssa, mikä ilmenee viattomuutena ja psykologisena jännityksenä.
Robertin
nuoren kiimaisen pojan tarkka homotutka näkee vaikka on
ei-näkevinään, sen minkä haluaa yhdellä vilkaisulla; olla yhtä
himoamansa kohteen kanssa. Tämä ilmenee aistimellisesti; kohde
havaitaan heti ja elävästi, täsmälleen samalla tavoin kuin näemme
mitä näemme, kun aamulla avaamme. Tämä sisäinen ja salaperäinen
suhde määrää hänen näkyvät ulkoiset suhteensa. Pääosanesittäjä
tulee vieraasta maasta tilanteisiin, jotka ovat hänelle, jos eivät
nyt ihan vastenmieliseiä, niin ainakin pelottavia. Alkukuvista näkyy
ikävästi pakko, mikä häntä ajaa väkisin eteenpäin. Hän ei ole
omasta tahdostaan lähtenyt yksin vieraaseen maahan paskahommiin
työskentelemään lähes orjaolosuhteissa kalanjalaostustehtaassa
(suomalaiset kokivat saman kohtalon aikoinaan, kun Suomi oli köyhä
ja oli pakko, etenkin pohjoisessa lähteä Norjaan töihin).
Peruasetelma
on herkullinen. Vanha järjestys vastaan uusi. Vanhojen ihmisten
pakko ja säännöt vastaan nuorten unelmat. Myös asetelma
pakolainen-siirtotyöläinen antaa vihjeen erilaisuudesta. Robertin
on pakko selviytyä kovisten ja kylmän ilmanalan ihmisten
välinpitämättömyyden sekä kovien olosuhteiden vammauttamien
("jacklondonmainen" termi "karaisemien" ei sovi
tähän) pakkotyötä tekevien karkeiden pakkoihmisten keskuudessa
halusipa sitä tai ei. Christian Braad Thomsen kirjoitti
kirjassaan Leppymättömät (Like 1990) siitä, miten ne ajat
alkoivat olla (jo 1980-luvulla) ohi, jolloin oli tilaa
persoonallisille hulluudelle ja luovalle mielikuvitukselle.
Aika oli
muuttanut elokuvateollisuuden sen alun elokuvia palavasti
rakastaneista tuottajista ja ohjaajista laskelmoivien lakimiesten ja
finanssihaiden johtamiksi kylmän laskelmoiviksi
rahantekolaitoksisiksi, joissa taiteen katsottiin häiritsevän itse
varsinaista pääasiaa eli rahantekoa. Tämä taustalla vaikuttava
motiivi on hyvä muistaa heti aluksi, kun alamme tutkia myös
tarkemmin tätä norjalaista homoelokuvaa, mikä on tehty osaksi
norjalaisuuden vientituotteita maailmalle Norwegian
Dream kertoo kahden eri kulttuurin kuuluvan homopojan tarinan lisäksi
myös siitä, miten puolalaiset ovat sopeutuneet nykyaikaiseen
protestanttiseen Norjaan ja miten norjalaiset heihin.
19-vuotias
puolalaisiirtolainen Robert alkaa työskennellä norjalaisessa
lohenjalostuslaitoksessa Trøndelagin rannikolla Norjassa. Poika on
sopeutunut Norjaan yllättävän hyvin ja haaveilee uuden elämän
perustamisesta. Tehtaalla
hän tapaa nuoren norjalaisen, mustaihoisen 19-vuotiaan Ivarin ja
ihastuu tähän. Ongelmana ovat kuitenkin hänen ahdasmieliset
maanmiehensä. Robert ei halua muiden tietävän hänen olevan homo,
eikä myöskään menettää asemaa tehtaan puolalaisten keskuudessa,
koska Robertilla ja hänen äidillään on taloudellisia ongelmia.
Robertin on valittava tunteidensa ja turvallisuuden välillä. Puolalaisten keskuudessa puhkeaa kalatehtaalla lakko ja Robert kohtaa lisää vaikeita ongelmia ratkaistavakseen. Homoelokuvia on tuotettu nykyisin kuin halpoja ja helppoja nakkeja hihnalta suuren yleisön tarpeisiin useinkaan miettimättä tarkemmin, mitä ja miten tuli tehtyä tarkoituksena tuottaa stimulaatioita heteroiden ylivallan leimaamassa homoille epäeroottisessa maailmassa, joka tekee heidät vaarallisen immuuneiksi empatialle sekä inhimillisille tunteille, kuten rakkaudelle ja ystävyydelle.
Otetaan yhdeksi perusteesiksi
Norwegian Dreamsia tutkiessamme koko länsimaisen ajatteluun ja
tieteeseen syvästi vaikuttaneelta kaiken kyseenalaistamisen isältä
eli Platonilta, joka asetti sokraattis-platonistisen etsimisen
vastakohdaksi valtaa mielistelevälle ja sovinnaisuuksille
pokkuroivalle sofistiselle opettamiskäsitykselle sekä rasittavalle,
"tyhjät tynnyrit eniten kolisee "-mukafilosofoinnille.
Hyvä ja vaikuttava elokuva ei ole koskaan puhtaasti esteettistä tai
neutraalia, vaan myös aina poliittista. Elokuvan
poliittisuuden ei silti tarvitse tarkoittaa huolestumista,
saarnaamista tai julistamista: taiteessa on kyse kokemuksen muotojen
muuttamisesta.
Vallankumouksellinen taide on sekä pyrkimystä
muuttaa aistikykyjämme, kuin myös terveen epäilyn ja
itsesuojeluvaiston kaikkea viihteen nimissä meihin ujutettavaa
pakkosyöttöä ja ovelaa manipuloimista vastaan. Elokuvaihmiset
ja valtamediat ovat saaneet siitä jo siis oman makupalansa. On
vaikea sanoa saadun palautteen pohjalta millainen elokuva todella on,
sillä nyky-Norjassa on sellainen fundamentaalista laatua oleva
ongelma, että kun kaikkea norjalaisuutta korostetaan
superlatiiveilla, ovat itse kehumiset trivialisoituneina menettäneet
merkityksensä, ja on pakko itse muodostaa oma näkemys katsomalla
esimerkiksi tämä elokuva.
Tässä saattaa jopa olla ensimmäinen siedettävä
norjalaiselokuva pitkään aikaan. Mutta jokin juonessa tuntuu
hämäävän. Esimerkiksi se, että musta poika on alistuva, herkkä
ja feminiinen homo, joka rakastaa dragia, sekä vaalea ja
sinisilmäinen polskipoika karkea ja kirveellä veistetty Adonis,
joka ei tunteistaan juurikaan muille puhu. Vaikuttaakin siltä, kuin
koko tarina olisi kokoonkyhätty tarkoituksellisen osoittelevaksi ja
muodinmukaiseksi vastakohtien kautta eteneväksi synteeksi; elokuvan
vastakohtaparina nuoret romeot musta ja valkoinen, juuri maahan
muuttanut irrallinen, sekä maassa syntynyt, mutta yhtä irrallinen,
mutta eri etnisen taustan omaava värillinen poika.
Suurin
ongelma homoelokuvissa on asioiden turha pelkistäminen, pinnallisuus
ja mielikuvituksettomuus sekä epäelokuvallisuus. Ihan kuin Ranskan
uudesta aallosta ja elokuvakielen uudistamisesta ei olisi jäljellä
enää mitään; uskallus ja vaara tuntuvat puuttuvan, ja ne
jumputtavat aina sitä samaa vaihtoehdotonta romanttista kuvaa
kauniista lapista, jotka ovat löytäneet itsestään ja ystävistään
kivoja leikkikavereita himoilleen ja haluilleen. Norwegian Dream keskittyy kuvaamaan kahden eri taustaisen
nuoren miehen ystävyyden ja rakkauden vaikeuksia maailmassa, jota
rasittavat jatkuva epävarmuus ja arjen selviytymiseen liittyvät
sosiaaliset ongelmat sekä rakenteellinen köyhyys, eriarvoisuus ja
kaiken huipennukseksi kuin ristinä kärsimysten päällä vielä
rasismi.
Siinä
mielessä elokuva on sukulaissieluinen My Beatifull Laundrettelle
(1987), mikä oli aikoinaan "homoelokuvien kivikaudella (mutta
myös klassikkokaudella)" sen eräs tärkeimmistä
yhteiskuntakriittisistä pienoismestariteoksista, sillä se kuvasi
luokkaristiriitaa pakistanilaisen Omarin ja hänen luokkatoverinsa
Johnnyn vaikean suhteen kautta; elokuva kuvasi osuvasti myös
brittiläistä monikulttuurisuuden ruohonjuuritason ongelmia sekä
äärioikeistolaista vihamielisyyttä maahanmuuttajia kohtaan sekä
homofoobisuutta.
Taustana
Norwegian Dreamin tapahtumille: 2000-luvulla Norjaan tuli kymmeniä
tuhansia puolalaisia siirtotyöläisiksi köyhyyden ja työttömyyden
kurittamalta Puolan maaseudulta, joka on edelleenkin yhtä
takapajuista kuin kaikkien muidenkin samanlaisten köyhien valtioiden
takapihat. Oman lisänsä elokuvassa esiintyvään ummehtuneeseen
vanhoillisuuteen tuo maan katolilaisuus, joka on tunnetusti Puolassa
maailman tiukkapipoisinta ja konservatiivisinta tulkinnaltaan. Norwegian
dreams ei ole ensimmäinen Norjan homoelokuva ta homoutta
käsittelevä.
Sellaisena se on kuitenkin omasa lajissaan
tärkeä, ja sitä voi pitää aiheensa takia vielä tärkeämpänä,
jos otamme tuon homousteeman vakavasti, ja annamme sille sen
alkuperäisen yhteiskunnallisen (taistelu)sisällön - mutta myös
siksi, että se norjalaisen homouden ajankuva ja kasvot julkisuuteen.
Elokuvassa on silti jotain, mikä vetää puoleensa. Se ei ole
läpihuono. Mutta elokuvassa
on ällöttävää sen piilosanoma homoudesta
hyväksyttävänä ja sallittuna heteronoloiselle ja poikamaiselle
piilohomolle, kun sen katsoo naisten linssien läpi feminiinisenä
vokotteluna, kuten Ivar tekee Robertille. Robertin nieleskelyt ja
sulaminen Ivanin edessä on hempeää mutta yllätyksetöntä kahden
metson välistä keskinäistä soidintanssia kuin jostain
homomusikaalista.
Elokuva
on tarkoitettu juuri oman seksuaalisuutensa kipuilun keskellä
herääville teineille, ja on luonteeltaan draamaksi naamioitu
yhteiskunnallinen opetusohjelma. Norwegian
dreams on yhteiskunnallinen, kantaaottava
homoelokuvakin,
mutta mikä tärkeintä mielenkiintomme pitämiseksi, se puhuu eri
kieltä kuin mitä me puhumme, melkein samaa kuin mitä salaa syvällä
tunnemme ja ymmärrämme. Norwegian
dreams on siis omalla
tavallaan ilmiliekkiin
syttyvänä hyvä elokuva,
sillä siinä kyse on tämän mysteerin ratkaisemisesta ja eri
vastauksien kehittämisessä.
Mutta Norwegian dream on myös painajaisuni kaikille niille ihmisille, jotka joutuvat piilottamaan oikeaa minäänsä ja kärsimään siitä. Eikä se ei tarkoita pelkästään seksuaalista identiteettiä, vaan ihmisyyttä ilman ulkoisia kahleita. Ehkä jopa päinvastoin; elokuvasta näkyy miten aggressiivinen ja ennakkoluuloinen sekä tiukka ja armoton suvaitsemattomuudessaan homona dragia harrastava Ivar itse on. Viiltävä ajankuva tämän päivän suvaitsevia liberaaleja, mm. J.K. Rowlinkia perättömillä syytteillä jahtaavasta LBTQI-kansasta; jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan (ja sinut saa vaikka halutessa tappaa).
Ennen kaikkea elokuva on hyvin kerrottu ja esitetty tarina sekä rakastamisen vaikeudesta että vainottuna olemisesta ahtaissa ympyröissä kusipäisten ihmisten keskuudessa. Robertin traumaattiset kokemukset kiusattuna hompoikana, joka ei ole uskaltanut väkivallan keskellä pelastaa omaa terffikumppaniaan, ovat tehneet hänestä raukkamaisen piileskelijän, joka ei uskalla näyttää kenellekään tunteitaan, ennen kuin alkaa tapahtua toden teolla kaikkea vastanmielistä ja ikävää niin tehtaalla kuin omassa elämässäkin pelastuksena rakkaus Ivariin.
Erityisen hyvää elokuvassa on yksityisen ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden ja väkivallan yhdistäminen toisiinsa, joku tuottaa pahaa ja teinaa hyvin sillä, sillä toisen kurjistaminen on toisen onnen ja hyvinvoinnin ehto. Kärsijöinä ovat aina maan hiljaiset, köyhät ja tässä tapauksessa myös tavalliset homot. Homoelokuvissa harvoin otetaan näin rajusti kantaa eriarvoistavaa maailmaa ja sen väkivaltaisia rakenteita ja vihaisia kasvoja vastaan (elokuvassa puhutaan ay-liikkeen turvasta ja kollektiivisesta työehtosopimuksesta, samoista teemoista, joista suomalaisporvari yrittää aina vaalien alla hinnalla millä eroon puhuen "paikallisesta sopimisesta").
Yksityinen ja yleinen etu ovat törmäyskurssilla, kun ankarissa olosuhteissa käydään kauppaa elämästä ruton ja koleran välillä. Robertilla ei ole omasta mielestään muita vaihtoehtoja, kiitos sekavan ja ailahtelevan äidin velkojen, kuin joko tehdä itsemurha tai toimia Ivarin isän kiristyksestä pettrina ja lakonrikkurina muuttuen samalla muiden rikkureiden opastajana työssään itse inhoamakseen vastakohdakseen: ilkeäksi ja välinpitämättömäksi paskiaiseksi.
Siitä huolimatta Norwegian dream-elokuva antaa
toivoa ja rohkaisee vaikealla ystävyyden ja rakkauden tiellä
vastusten kautta voittoon, kun Ivan saa Robertinsa ja Robert
Ivarinsa. Kaunis satu ja katsomisen arvoinen elokuva. Yksi parhaista
ja koskettavimmista viime aikoina tehdyistä homoelokuvista. Tämä
ei ole kotiinpäin vetämistä, vaikka kyseessä on isosisäni Norja,
sillä itse asiassa elokuva onkin enemmän puolalainen! Se on vain Norjassa tehty.