Norjalaiselokuvia, - ohjaajia ja elokuvapolitiikkaa sadan vuoden ajalta...
Teksti Harald Olausen
"Norjalainen elokuva on elänyt jännittävää aikaa, ja se on kokenut viime vuosina suuren suosion, ja saanut sekä kiitosta että arvostettuja palkintoja ulkomailla. Tie nykytilanteeseen on kuin jännittävä tarina, täynnä yllätyksiä ja pettymyksiä sekä unohdettuja mestariteoksia ja vaikeita aikoja."
-Gunnar Iversen
Moni
ei ole koskaan nähnyt yhtään norjalaista elokuvaa (ellei nyt oteta
huomioon norjalaisen
Sofian maailma-kirjan
elokuversiota,
Sofies verden vuodelta
1991 tai elokuvaa Elling vuodelta 2001) , ja kysyy siksi kummissaan:
Onko
Norjassa "muka" elokuvia? On tietenkin sekä hyvä että huonoja, kuten Norjan kansallisen elokuva-arkiston sivuja selaamalla selviää: https://www.nfi.no/eng/the-norwegian-film-series-database.
Niitä ei vain suuri yleisö tunne Suomessa, missä norjalaiselokuvat ovat edelleenkin kirjoittamaton luku elokuvahistorian lehdillä. Itse en ymmärrä miksi? Katsokaa vaikka itse https://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_filmhistorie
Mutta miksi esimerkiksi Kavi ei ole asiaan reagoinnut millään tavalla? Siinäpä hyvä ja osuva kysymys kaikille kavia hiemankin tuntevalle. Enpä usko että siihen saadaan vastausta, ainakaan kunnollista ja rehellistä, koskaan (varsinkaan nykyisen kepujohtajan lyhyeksi ilmeisesti jäävällä kaudella) https://flm.nu/2021/09/sa-kom-den-norska-filmbranschen-att-drivas-i-offentlig-regi/
Kavista ja sen surkeudesta viis. Mutta millaista on norjalainen elokuvahistoria ja elokuvat? Siitä kertoo myös kaksi alaa perusteellisesti käsittelevää kirjaa, jotka olen juuri hankkinut ja vasta tutustumassa näihin laajoihin sekä perusteellisesti norjalaista elokuvaa kautta aikojen laajojen nettisivujen lisäksi selvitteleviin opuksiin kuten Helset Toren ja Mosengs Jo Söndren toimittama Norsk film AS kulturhistorie (Universitetsforlaget 2020 ).
Lisäksi "Norjan oman Peter von Bagh", Gunnar Iversen (https://carleton.ca/filmstudies/people/gunnar-iversen/), joka on kirjoittanut myös edellä mainittuun kirjaan ja toimii yhdysvaltalaisen Carletonin yliopiston elokuvaprofessorina, kirjoittama Norsk filmhistorie (Universitetsforlaget 2020). https://snl.no/norsk_film
Me emme tiedä esimerkiksi sitä, että Norjassa esimmäinen naiselokuvaohjaaja Edith Carlmar teki elokuvia vasta 60-luvun alussa (Suomessa Glory Leppänen ohjasi Onnenpotku-elokuvan jo 1936). Tai että Norjan ensimmäinen elokuvateatteri avattiin jo vuonna 1904- https://ndla.no/subject:20/topic:1:194565/resource:1:185578/7635
Norsk
film A/Sen kulturhistorie
on tarina yhdestä Norjan tärkeimmistä kulttuuri.instituutioista
1900-luvulla: Norsk Film A/S:stä.
Kunnalliset elokuvateatterit perustivat yrityksen jo vuonna 1932, mutta
myöhemmin valtio otti sen haltuunsa. Se, että valtio rahoitti
ja johti
tuotantoyhtiötä elokuvatuotantoa varten, on ollut
kautta aikojen
kansainvälisessä mittapuussa hyvinkin epätavallista.
Norsk Film A/S:n tarina on tästä sekä kuvaus norjalaiselokuvatuotannosta eri maissa ja Norjassa. Norsk Film A/S oli norjalaisen elokuvatuotannon keskus ja tärkein norjalainen tuotantoyhtiö 1900-luvulla. Norsk Film A/S oli perustamisestaan vuoden 2001 sulkemiseensa saakka mukana lähes kolmanneksessa norjalaisten pitkäelokuvien tuotannosta joko tuottajana tai yhteistuottajana.
Yhtiöstä tuli siten tänä aikana julkisen elokuvapolitiikan tärkein työkalu. Yrityksen studiotilat Jarissa Bærumissa olivat pitkään maan ainoita, ja osaamiskeskus ja tärkeä oppimispaikka norjalaisille elokuvatyöntekijöille. Valtion tärkeimpänä elokuvapolitiikan työkaluna Norsk Film A/S:lle tuli kuitenkin monimutkainen kaksoisrooli. Yrityksestä tuli kaupallisen elokuvateollisuuden toimija samalla, kun sen piti huolehtia vaihtuvien hallitusten kulttuuripoliittisista velvoitteista ja odotuksista.
Jos tuntee hiemankin Norjan poliittista historiaa, tietää, että 1980-luvulla lähes monopolilla 1930-luvulta hallinnut Norjan sosialidemokraattisen työväenpuoue (Det norske arbeiderpartiet) menetti asemiaan porvrillisille puolueille, ja maata alkoi hallita vuorottain kovien poliittisten kiistojen keskellä oikeisto ja vasemmistoblokki, ja se aiheutti turbulenssia myös vahvasti kallellaan olevassa kulttuurelämässä sekä erityisesti elokuvantekijöiden keskuudessa.
Norjalainen elokuvahistoria taas on erilainen kirja kuin Norsk Film A/S:n tarina. Kirja on yhtenäinen esitys norjalaisen elokuvan historiasta, tuotannosta, joka alkoi todella jo vuonna 1911 näihin päiviin saakka. Gunnar Iversen luo kirjassaan eteemme norjalaisen elokuvan kokonaiskattauksen lyhyistä välähdyksistä tarkkoihin analyyseihin ja jännittäviiin tarinoihin sekä tarkkoja kuvauksia historiaan unohdetuista taphatumista; saamme tärkeää tietoa niin genren kehittämisestä, teollisuuden haasteista kuin elokuvapolitiikasta ja niistä olosuhteista, missä norjalaista elokuvaa on aikoinaan tehty ja esitetty.
Parasta kirjassa on kuitenkin se, että pääosassa ovat itse norjalaiselokuvat. Norjalainen elokuva on kokenut niin nousu- kuin laskusuhdanteita. Tie nykypäivään on ollut jännittävä seikkailu täynnä yllätyksiä ja pettymyksiä, "unohdettuja mestariteoksia" sekä vaikeita aikoja ja runsaita vastoinkäymisiä kuten myös viime aikoina menestymisiä ja huomiota maailman silmissä. Molemmissa kirjoissa tulee todistetuksi myös se tosiasia, ettei NORJALAINEN ELOKUVA ole vitsi siitä huolimatta, ettei sille sattunut Ruotsin Ingmar Bergmanin tai Suomen Aki Kaurismäen ja Tanskan Lars von Trierin tapaisia nerokkaita elokuvaohjaajia kohdalleen.