Yhteiskunnallinen kirjallisuus ja journalismi amerikkalaisesta perinteestä katsottuna
Teksti Harald Olausen
Mitä
isot edellä, sitä pienet edellä voi hyvin sanoa amerikkalaisen
kirjallisuuden yhteiskunnallisesta merkityksestä koko maailmalle
1900-luvulla. Silloin
kirjoillakin oli väliä, mitä niissä nostettiin esille ja millä
tavalla ne esitettiin suurelle yleisölle. Alkuaikoina journalismin ja kirjallisuuden raja oli hämärä.
Twainin ja Steinbeckin sekä Faulknerin maassa toimittajilla on aina ollut esikuvansa hyvin tarkasti oman aikansa haavoja kirjoituksillaan aikalaisilleen avanneista kirjalijoista. Voi sanoa että noista
ajoista juontaa juurensa Watergate
toimittajana
tunnetuksi tulleen Carl Bernsteinin määritelmä myös hyvästä
journalismista, joka oli aina luonteeltaan tutkivaa journalismia, ihan
kuten sakasalainen Gunter
Walldarfin
kohupaljastukset 1980- luvulla
turkkilaiaista siirtotyöläisistä.
Matka maailman ensimmäisestä sanomalehdestä, 1600-luvun Oxford Gazetten tiedonannoista juorujen ja vallan sekä mahdin sylikoiraksi ja myöhemmin poliittiselle vallalle "kriittiseksi" sekä itsenäiseksi toimijaksi, on ollut pitkä ja vaivalloinen erityisesti Amerikoissa. Kyseessä on ollut se sama yksilön
"hobbes-smithiläinen"
perusongelma
on se, mistä Arthur Young kirjoitti
vuonna 1787: "Antakaa
ihmiselle omaksi karu kallionnyppylä, ja hän muuttaa sen
puutarhaksi; antakaa hänelle vuokralle puutarha ja hän muuttaa sen
yhdeksässä vuodessa autiomaaksi. Omistamisen taika muuttaa hiekan
kullaksi."
Yhdysvaltalainen Morning Post tammikuussa 1847 kirjoitti, että emme edes kuvittele, että ihmisluontoa hallitseva itsekkyys olisi koskaan voitettavissa, mutta me voimme suunnitella yhteiskunnan lait ja instituutiot sellaisiksi, että ne tukevat sitä niin vähän kuin mahdollista. Economist lehti vastasi, että Post ilmeisesti kuvittelee että koska lait ja instituutiot on tarkoitettu edistämään julkista etua niiden tekevän yhteiskunnan; mutta toisenlainen filosofia esittää yhteiskunnan ihmisyksilöiden vaistojen luonnolliseksi tuotteeksi.
Kaikki
hyvä journalismi on kantaa ottavaa tutkivaa journalismia ja taas päinvastoin,
kaikki huono on sitä kaikkea muuta kantaa ottamatonta viihdykettä, mikä kulkee journalismin
nimellä, mutta on tosiasiallisesti joko halpahintaista kaverijournalismia,
tekstimainontaa tai propagandaa - journalismin alennustiloja, joita
journalismiksi naamioitunut bisnesmaailmaa päivittäin
viihdekanaviltaan meille edelleenkin mainosten nauttimisen lomassa tarjoilee (tämän voi parhaiten todeta kuuntelemalla hetki kaupallista paskaradiotarjontaa).
Uusi journalismi on Suomessa harvinaista mutta maailmalla tunnettua sen kuuluisimman edustajan gonzojournalismi-sanan keksineen Hunter S. Thompsonin The Rolling Stone- aikakauslehteen kirjoittamista tajunnanvirta-artikkeleistaan, jotka herättivät maailman tylsistä dokumentaarisista jutuista nauttimaan laadukkaasta ja mielikuvitusta avartaneesta proosajournalismista. Tästä hyvänä esimerkkinä Truman Capoten Kylmäverisesti-romaani (Tammi 1966), josta löytyy myös hyvin varustetuissa kaupunkikirjastoissa hieno elokuvaversio.
Ihmisten
puolesta puhuminen ja ongelmiin puuttuminen ei siedä kompromissejä tai sopuilevaa vesittämistä, kuten liberaaliyhteiskunta on oman totuutensa miinoittanut.
Albert Camus kirjoittaa taustalla vaikuttavasta ehdottomuuden
etiikasta (Cato) näin: "Niin
hän käsittää myös miten tärkeä on vastata tähän kysymykseen,
koska se edellyttää ratkaisevaa tekoa. Sydämelle nämä asiat ovat
itsestään selviä, mutta niitä on tutkittava syvällisemmin, jotta
myös järkemme näkisi ne selvästi."
Yhteiskunnasta ja filosofiasta kirjoitettuja utopioita vaivaa usein se, että toteutuakseen ihmisten tulisi olla enkelten kaltaisia hyviksiä. Ei ole mikään suuri salaisuus, että toimittajat menevät juuri siksi joskus lankaan valheen edessä, ja nuoret toimittajat kokemattomuuttaan hieman useammin, ja jos et käytä tämän ilmaistaksesi omaa sananvapauttasi, menetät sen (Median valta -raportin mukaan vuodelta 2007, kolme neljästä haastatellusta katsoi median vallan kasvaneen Suomessa).
Lehdistön kehitys siitä, kun Ensimmäisten
joukossa vuonna 1906
kirjailija
Upton Sinclairin romaani Chicago
- nykyajan romaani (Good
Press, 2021 )
paljasti Chicagon
teurastamoissa
käytettyjä rikollisia mentelmiä ja hengenvaarallisia
työolosuhteita aikana, jolloin amerikkalaiset suuryritykset
taistelivat voimakkaasti työntekijöiden oikeuksia vastaan ja
manipuloivat medioiden avulla kuluttajien mieliä itselleen
sopiviksi.
Sinclairin
kirjalliset paljastukset osuivat suoraan hermoon ja niiden
vaikutukset olivat amerikkalaisessa yhteiskunnassa valtavat.
Kirjan
mukaan teurastamot
ostivat sairaita eläimiä ja syöttivät ihmisille myös sammioihin
pudonneiden ihmisten lihaa. Skandaali oli laaja varsinkin kun vielä
paljastui teurastamon omistajien lahjoneen terveystarkastajat ja
viranomaiset. Oli selvä, että Siclairista oli tullut vaarallinen
henkilö suuryrityksille ja suuromistajille ympäri maata.
Yhdysvaltain
kongressin
tutkimuksissa Chicagon
teurastamojen oloista paljastui
vielä,
että hygeniamääräyksiä oli rikottu vieläpä
räikeästi
ja työntekijöillä esiintyi
vaarallisia ja tarttuvia tauteja, kuten keuhkotuberkuloosia.
Kamalinta
Siclairin paljastuksissa oli se, etteivät omistajat ja johtajat tuntuneet
välittäneen ongelmista tippaakaan suurten voittojen odotuksen sokeuttamina. Noihin
aikoihin Yhdysvalloissakin viranomaiset keskittyivät päätoimisesti anarkistien
metsästämiseen ja työläisten lakkojen murtamiseen sekä työläisten alkeellisia perusoikeuksia vaatineen ay-liikkeen
hajoittamiseen. Kukaan muu kuin Sinclairin tapaiset
vasemmistointellektuellit eivät puolustaneet köyhiä ja osattomia
tavallisia ihmisiä ja heitä haukuttiin medioissa "haihattelijoiksi" ja mustamaalattiin kaikin mahdollisin keinoin.
Kirja
ilmestyi ensin jatkokertomuksena sosialistisessa lehdessä Appeal
to Reason,
jonka toimittajana Sinclair tuolloin
työskenteli. Kirja on järkyttävää luettavaa nykyihmiselle, sillä kirjan mukaan sairaat
työntekijät yskivät verta työajalla teurastamossa. Jotain
hyvääkin skandaalista aiheutui, sillä sen seurauksena
Yhdysvaltoihin
perustettiin elintarvike- ja lääkevirasto FDA:n
edeltäjä.
Sinclairin
kirjat kiehtoivat 1900-luvun alun nuorta taide- ja sosialistiälymystöä
(uskokaa tai älkää, sellaista oli vielä tuolloin olemassa) jopa
niin, että tunnettu vasemmistotaiteilija Kössi Kaatra kustansi
Sinclairin vuonna 1907 ilmestyneen kirjan Pörssiylimys:
erään amerikkalaisen miljoonamiehen elämäntarina (suomentanut
H. P. ilmestynyt sarjassa Markan kirjasto n:o 2. Kössi
Kaatra Tampere 1907).
Lieneekö Kaatra itse ottanut oppia tai osviittaa Sinclarista, kun hän poliittisena pakolaisena julkaisi Ruotsissa oman kirjansa vuonna 1919 Punaisia ja valkoisia (ja uudelleen ntamo 2019). Punaiset ja valkoiset on runoilija kari Aronpuron mukaan 60-luvun sitaattitekniikasta innoittuneiden aineistoromaanien kaukainen edeltäjä. Sen monet äänet tarjoavat 'vieraan sanan' metsästäjille runsaat riistamaat.
Upton
Sinclairin, joka mainittiin Peter Greenwayn surkeassa Sergei
Eisenstein-elokuvassa (2015 ), vuonna 1935 kirjoittamasta
kirjasta Candidate
For Governor And Wow I Got Licked
paljastuu
myös yksi yhtymäkohta lisää kotimaiseen Kössi Kaatraamme.
Molemmat ulostettiin johtavan valtakoneiston toimesta syrjään yhteiskunnallisilta näyttämöiltä häiritsemästä.
Sinclairin
kohtalo on Yhdysvaltojen poliittisessa historiassa omassa sarjassaan
ennakkotapaus, minkä jälkeen vaalit kuin vaalit on hoideltu saman
kaavan mukaan.
Vuonna
1934 Suuren laman aikaan Kalifornian kuvernöörivaaleissa
sosialistien ehdokas Upton Sinclairia vastaan aloitetusta
loanheittokampanjasta alkoi
maassa
lähes rikollinen yleisen mielipiteen manipuloiminen suurella
rahalla valtamedioiden avulla. Sinclair
oli vaalien ehdoton ennakkosuosikki, mutta
hänet tiputettiin taitavalla ja ammattimaisesti masinoidulla
mustamaalaamiskampanjalla alas pilvilinnoistaan, joista hän kertoo
lisää kirjassaan.
Kampanjan
hoitivat kostoksi kulissien takana valtamedioiden ja poliitikkojen yhdessä
muodostama "likaisten temppujen osasto", jossa hyvistä tavoista
tai ylipäätään mistään hyvästä, saati sitten vallitsevista
laeista, ei välitetty.
Sinclairista tuli näiden vaalien
jälkeen näkymätön hyljeksitty ja vihattu, mutta samalla myös
presidentiksi mielivälle tuiki tarpeellinen muistutus
amerikkalaisesta korruptoituneesta vaalijärjestelmästä ja yhtä korruptoituneista
valtamedioiden merkityksestä sen ylläpitämisessä.
Ja vaikka hän ei pärjännyt politiikassa suuryritysten- ja omistajien maksettuja marakatteja, näitä kovan linjan oikeistohaukkoja vastaan, hän jätti meille perinnöksi vallan ja omistamisen ehdottoman oikeutuksen sekä yksinvallan kyseenalaistamisen ja epäkohtiin puuttuvan eettisen asenteen Chicago-kirjassaan periaatteella, jokaisella hyvällä teolla on merkitystä.
Tänään tämän ajatuksen merkitys on valtava. Kaikki hyvä ja ihmistä kunnioittava kirjallisuus, mikä osaa ja jaksaa kuunnella ja ymmärtää katsoa oikeisiin paikkoihin, noudattaa samaa kaavaa kuin tutkiva journalismi, se on rehellistä, subjektiivista t.s omakohtaista ja maailmaa kriittisesti havainnoivaa, kuten vaikkapa norjalaisen Kar Owe Knausgaardin kirja Poissa päiväjärjestyksestä (LIKE 2018), jonka raastava tunnustuksellisuus ja epäpyhä aihe viiltävät pikkuporvariston tunnetusti kylmää selkäpiitä sivu sivulta musertavalla voimalla.