Erilaisia homoelokuvia vastauksena kysymykseen mitä on olla homo
"Tuhat ja yksi yötä oli filmi, jonka tarkoituksena ei ollut herättää pahennusta. Siinä rakastelevat ihmiset ovat niitä, joita porvaristo pitää rodullisesti alempiarvoisina. Jos kaksi englantilaista rakastelee, kuten Canterburyn tarinoissa, tai kaksi sivistynyttä porvaria, kuten elokuvassa Viimeinen tango Pariisissa, tuomarit ovat armottomia. Mutta kun rakastelemassa on kaksi neekeriä tai kaksi arabia, tuomarit sulkevat toisen silmänsä."
-Italialainen homoradikaali elokuvaohjaaja Pier-Paolo Pasolini (1922-1975).
Jean-Luc Godard muistutti elokuvassa olevan kysymys aina viime kädessä rakkaudesta ja kuolemasta. Näin on homoelokuvissakin. Mutta homoelokuvien isoin ongelma tällä hetkellä on saman, vanhentuneen kuvaston ja kielen käyttäminen.
Lue artikkelini homoelokuvista Filmihullun numerossa 2/2022. Lisää osoitteessa: https://filmihullu.fi/