Lehmät tapetaan ensiksi

28.06.2026

Teksti professori Timo Airaksinen

Viherväen mielestä on aika tappaa lehmät, koska ne ovat metaanikaasun lähde ja metaanikaasu pilaa ilmakehää. Mitään haittaa ei synny, koska kauramaito korvaa lehmänmaidon, ja juustoja saa tehdyksi muistakin maidoista—tai ollaan kokonaan ilman juustoja. Vältytään siten siltäkin rasvalta. Naudanlihan syönti loppuu samalla. Punainen liha on pahasta ihmiselle. Jotenkin tuntuu kamalalta ajatella, ettei olisi lehmiä. Elonkehä supistuisi.

Vierailin tunnetun vihreän veteraanipoliitikon ja -tutkijan Eero Paloheimon 90-vuotispäivillä Tuusulassa, ja olin paneelissa keskustelemassa maapallon tulevaisuudesta. Jouduin mukaan, kun joku stara oli peruuttanut. Uhrauduin varamieheksi. Siinä viisaita vihreitä kuunnellessani totesin pari asiaa. Päällimmäinen ajatus oli, että vihreät pakkaavat sekoittamaan keskenään keinot ja päämäärät, ja lisäksi he saarnaavat. Saarnaaminen johtunee siitä, ettei aatos etene, kun keinot ja päämäärät ovat päässä sekaisin.

Kaikki jankuttavat, että maapallo on pelastettava ilmastotuholta. Asia selvä, kuten armeijassa sanotaan. Maapallo on pelastettava, siitä olemme kaikki yhtä mieltä. Uskomme tieteen tuloksiin, jotka huolestuttavat meitä. Turha on tätä totuutta kertoa ihmisille, joille asia on jo selvä. On tietysti maita, joissa totuus on pysynyt visusti taustalla, kuten vaikkapa Puola ja tietysti Venäjä. Suomi on vakaasti vihreä.

Taisi olla syntymäpäiväsankari itse, joka sanoi, että sodat on lopetettava. Siis sodat lopetettava, onko tämä keino vai päämäärä? Kyseessä on päämäärä, jolla on suotavat vihreät seuraukset—jos siis sodat loppuvat. Kun ei enää sodita, pystytään sopimaan kaikenlaisista hyvistä asioista, kuten vihreästä siirtymästä. Mutta kun sotia ei saada millään loppumaan. Sodat tulevat lisääntymään, kun ilmastonmuutos ajaa kansat liikkeelle ja elinolot heikentyvät siellä sun täällä.

Sitten sanotaan, että jokainen meistä pystyy karsimaan omasta kulutuksestaan. Ei maitoa ja pihviä. Ei saa mennä lentokentälle, vaan juna-asemalle, ellei pysy kokonaan kotona. Autoa ei saa ostaa, koska polkupyörällä pääsee töihin. Eivät nämä mitään keinoja ole. Ei niillä maapalloa pelasteta. Ne ovat kaikki päämääriä itsessään. Ne ovat hyvän ja tervehenkisen elämän merkkejä. Reippaat ja terveet ihmiset ovat juuri sellaisia kansalaisia, joita Suomi tarvitsee.

Kyse on myös symboliikasta. Pieni Suomi ei vihreän siirtymän ongelmia ratkaise, kun tosiaan ollaan tällainen outo kääpiö kaukana pohjoisessa. Mutta tärkeintä ei ole tulos, vaan hyvä tahto. Me haluamme olla mukana maailmanlaajuisissa vihreissä talkoissa, jos ne joskus alkavat. Tällä hetkellä maailman energiasta kehitetään 80 prosenttia fossiilisilla polttoaineilla ja vain 10 prosenttia energiasta on täysin hiiletöntä. Tästä päättelen, että päämäärä on selvillä, mutta keinot hukassa. Eläkäämme silti parempien aikojen toivossa.

Share